tirsdag den 13. september 2011

En engel kommer til verden

Jeg går og kigger udover vandet, ser de legende og skrigende børn og de glade forældre. Der er ingen bekymringer til stede. Uret tikker og klokken er stadig lidt over 1 om formiddagen. Jeg går ofte og spekulere over hvor de tider fra min barndom egentlig bliver af. Savner ofte de tider hvor jeg slet ikke havde noget at tænke på. Hvor jeg bare kunne lege, uden at tænke på en ”skide” matematik aflevering som skulle laves til i morgen. Livet er slet ikke nogen dans på roser, der er mange ting der ofte popper op i hovedet og der er rigtig meget der fylder, angående ansvar og valg man skal træffe her i livet. Som min dansk lærer plejer at sige det – 3.e, i skal egentlig ikke noget i livet, i skal blot tage konsekvensen af de valg i har truffet.

Kigger rundt, og nu er der præcis 23 minutter til klokken bliver halv 2. Puha, det er en kold søndag i November måned – og der er rigtig mange tilstede i Struer svømmehal! Jeg elsker svømmehallen. Det er nærmest som et hjem for mig. Elsker at være iblandt alle disse glade mennesker – åbenheden og tilværelsen er noget der i hvert fald ikke kan erstattes!

Sætter mig ned på vippen, som er placeret midt i svømmehallen tæt ved børnerushebanen og det lille børne bassin, så jeg bedre kan holde overblikket over alle menneskerne. Pludselig dukker der noget helt uventet op, en sød og rar kvinde, som er mor til 2 børn dræner ud af pigernes omklædningsrum, ud til svømmehallen i H20 klipklapper og en grøn badedragt og råber efter hjælp. Mit hjerte banker hurtigere og hurtigere af ren nervøsitet for hvad der mon er sket, hvordan og hvorledes. ”En gravid kvinde i Saunaen har ekstreme smerter” siger damen til mig – jeg løber ud i saunaen, og står i uvished og ved slet ikke hvordan jeg skal håndtere situationen. Ringer 112 og går i gang med at bruge de midler, jeg havde lært noget af fra mit livredder kursus. Jeg sætter mig ned på hug, og fortæller hende at hun skal trække vejret ind og ud, meget langsomt – for på den måde at styre vejrtrækningen. Selv i en presset situation stod jeg i uvished, og gjorde mit bedste for at være behjælpelig overfor denne kvinde, som havde fået smerter af graviditeten. Sygeplejerskerne, falckmænd og nogle læger drønede ind i Saunaen, og tog over. Indtil en af sygeplejerskerne pludselig bad mig om at tage fat rundt om hende. Jeg tog fat et stykke under maven, mine hænder på begge sider, og der lå hun, imellem mine ben og så helt hjælpeløs og udmattet ud i al den varme. Jeg var helt chokeret, havde aldrig prøvet noget lignende – men jeg havde følelsen af at jeg virkelig gjorde en forskel. Jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at gøre det de bad mig om på bedste vis, jeg blev ved med at fortælle hende hvordan hun skulle trække vejret imens jeg havde mine hænder rundt om hendes hofter – jeg anede slet ikke hvorfor jeg skulle gøre det, men jeg fik gjort det de sagde til mig. Hun trak vejret, ud og ind – og pludselig kom der en lille engel til verden.

Jeg var overrasket og jeg var rørt. Det var noget af en oplevelse. En oplevelse for livet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar