onsdag den 21. september 2011

Pædagogik gennem tiden - år 2000

2000’erne
• Relationer – pædagogens evne til at være nerværende + anerkendende
• Man begynder at vende sig fra psykologien, antropologien og sociologien til dannelsen og socialiseringsprocessen
• Social arv skal brydes
• Pædagogerne er gået fra at være upopulære til at være grundstenen i vores velfærdssamfund
• Frustrationer og stress er nøglebegreber i det danske samfund
• Liselotte Lyngsøe: Jagten på det gode liv ender med at true lykken
Uddannelse:
• Pædagogen opnår status som professionsbachelor uddannelsen
• Fagforening:
• BUPL er den største og mest indflydelsesrige organisation for pædagogerne
• Pædagogiske personligheder – Gardner og Stern
• Gardner kognitiv psykologi
• Stern Udviklingspsykologi
• Pædagogiske udfordringer
• Økonomi

 Afgrænsninger, synlighed og viden
Afgrænsning:
o Uddannede, uudannede
o Gøre sig klar hvor ens ansvarsområder går til i forhold til specialområdet
Synlighed:
• At vi får gjort os klar hvad vi kan og får det vist
Viden:
• Pædagogerne være omstillingsparate fremadrettede
• Holde sig ajour med diverse strømninger

Ingen kommentarer:

Send en kommentar